De perfecte werk-privébalans dat zouden we allemaal wel willen!

Je komt thuis na een lange dag werken. Legt je spullen op tafel, zet de kinderen voor de tv en gaat koken. Tijdens het koken stuur je nog even dat mailtje waar je niet aan toe bent gekomen op het werk en snel luister je het voice-berichtje van die ene collega waarmee je morgen samen een training moet verzorgen. Je reageert even en gaat weer terug naar de pasta. Wanneer jullie als gezin aan tafel zitten piept je telefoon, je ogen flitsen naar het scherm en je vinger verplaatst zich al naar de telefoon. Op het begin scherm lees je het halve bericht waarin je de paniek van je collega uit het beeldscherm voelt spatten. Dit is niet goed… Na het avondritueel van de kinderen in bed leggen klap je snel nog even de computer open om de laatste puntjes op de i te zetten.

OF

Je komt thuis na een lange dag werken, legt je spullen in de kast. Je neemt even de tijd om met de kinderen te kletsen, want je bent benieuwd hoe hun schooldag was. Je loopt de keuken in en begint met het avondeten, pasta, want dat vindt iedereen lekker. Als je vriend thuis komt bespreken jullie de dag, even alles van je afzetten. Je voelt je telefoon trillen en als je op het scherm kijkt zie je dat er een berichtje binnengekomen is van je collega. Je besluit die nog niet te openen. Daar heb je vanavond nog wel even tijd voor als de kinderen op bed liggen, nu eerst even thuis zijn. Na het eten brengen jullie de kinderen naar bed en lezen nog even voor. Terug beneden pak je je laptop en lees je het bericht van je collega, ze is een beetje in paniek. Je besluit haar even te bellen, je spreekt met haar af dat jullie morgen vroeg iets eerder op kantoor zijn om de training voor die dag nog even door te spreken. Het is nu belangrijk om rust te nemen en af te schakelen.

In beide gevallen ben je ’s avonds nog aan het werk, maar in het tweede geval gaat het om werk-privébalans. Als we het over werk-privébalans hebben gaat het om de keuzes die jij maakt, bewust kiezen voor je werk en bewust kiezen voor je privéleven. Het moet bij jou passen en dat is voor iedereen anders. Waar de een het prima vindt om ’s avonds zijn laptop open te klappen is dit voor een andere een no go. En precies daar zit het probleem, want wanneer weten we eigenlijk of we de ultieme werk-privébalans hebben bereikt?

Werk-privébalans:

je tijd op een dusdanige manier verdelen dat je zonder stress aan zowel privé als aan werk voldoende aandacht aan geeft en je lekker in je vel zit.

Een goede werk-privébalans kunnen we herkennen aan:

  • Het bereiken van je eigen doelen zowel privé als op werkgebied. Echt de tijd nemen om na te denken over wat jij wil bereiken zorgt ervoor dat je focus waardoor je kan bepalen wat echt belangrijk en noodzakelijk is en wat prioriteit heeft.
  • Betrokkenheid bij zowel werk als gezin. Je weet hoe je je aandacht moet verdelen en kan je tijd en aandacht goed verdelen tussen die twee. Je zorgt ervoor dat de zaken niet in elkaar overlopen, je hebt onverdeelde aandacht voor hetgeen je aan het doen bent.
  • Minder (emotionele) vermoeidheid en piekeren. Je voelt je energiek en kan helder nadenken. Je hebt misschien nog momenten van stress, maar deze houden je niet wakker.
  • Grotere levenstevredenheid. Je bent gelukkig of ervaart veel momenten van geluk. Je bent dankbaar voor wat je hebt en trots op de zaken die jij doet en bereikt hebt.

Wanneer je werk-privébalans verstoord is:

  • Ben je minder efficiënt en productief: afspraken worden vergeten/verzaakt. De zaken gaan in elkaar overlopen en je mist focus. Je weet niet meer wat prioriteit heeft en start met verschillende taken tegelijkertijd.
  • Gevoel van constante stress. Doordat de focus weg is heeft alles prioriteit. Je voelt dat alle taken even zwaar wegen en kan niet meer ontspannen.
  • Irritatie en ruzie met gezinsleden. Door de constante druk ben je sneller geïrriteerd en dat zorgt voor onderlinge irritatie. Misschien laat jij je partner wel steeds meer doen thuis en in het huishouden. Ook kunnen simpele prikkels kunnen als erg zwaar worden ervaren.
  • Verlies van interesse en plezier. Als alles zwaar voelt worden de geluksmomenten schaars. Alles zie je als een last en je ziet door de bomen het bos niet meer.

Wanneer de werk-privébalans verstoord is kan dit grote gevolgen hebben voor jouw welzijn. De kans dat je een burn-out krijgt of misschien depressief wordt ligt op de loer. Het is dus zaak om bij de eerste tekenen van een verstoorde werk-privébalans aan de bel te trekken. Het doorbreken van patronen en gewoonten is een proces en wanneer je er middenin zit kan het lastig zijn om dit te overzien. Coaching kan je daarbij helpen, maar er zijn ook zeker dingen die je zelf kan toepassen om het verstoorde patroon te doorbreken.

Met een aantal simpele tips kun jij al iets doen om de werk-privébalans te verbeteren.

  1. Plan ontspanningsmomenten, ga bewegen! Boek een les bij de sportschool, neem een personal trainer of ga wandelen. Dit laatste kun je zelfs combineren met een sociale activiteit, door te gaan wandelen met een vriend(in) of je partner.
  2. Maak bewust tijd om je mail/berichten te bekijken. Dit doe je dus niet meer “even” tussendoor. Bedenk vooraf wat nodig is. Als je bijvoorbeeld op vakantie gaat en je moet je werk in de gaten houden spreek dan af met jezelf en de mensen die met jou op vakantie zijn wanneer jij tijd maakt om je berichten te lezen. Zelfs in what’s app kun je berichten op ongelezen zetten zodat je er op een later moment op kan reageren. Het uitzetten van de leesbevestiging kan je ook helpen bij het uitstellen van werk, de andere partij heeft dan geen verwachtingen van hoe snel jij een reactie geeft op een bericht. Vooral wanneer de berichten buiten werktijd worden gestuurd kan dit een oplossing zijn.
  3. Stel doelen. Door doelen voor jezelf te hebben kun je beter plannen en prioriteiten herkennen. Je gaat minder ad hoc werken en hebt focus op de taken die op dat moment belangrijk zijn.

Met deze 3 tips kom je al een heel eind, maar vind je het nu echt moeilijk om dit alleen voor elkaar te krijgen vraag dan om hulp. Voorkomen is beter dan genezen en door jezelf een gezonde werkmentaliteit aan te leren blijf je gezond en is ook de omgeving een stuk blijer met jou!